Uuden vuoden lupaukset vai pysyvä elämäntapa?

Rakettien poksahdellessa ja shampanjalaseja kilistellessä keskiyöllä, tehdään uudenvuodenlupauksia. Monet lupaukset liittyvät usein uuteen alkuun, kuntoiluun ja hyvinvointiin, mutta jäävätkö ne hetkellisiksi kuntospurteiksi vai ovatko ne alku pysyvälle elämäntavalle? Food2 Lupauksen luonne ratkaisee onnistumisen. Tee lupauksesta toimintaa ohjaava tavoite, joka on realistisesti toteuttavissa oleva juuri sinun arjessasi! Tiukka ja rajoittava tavoite ei ole kannustava! Koko elämän muuttaminen kerralla, rajut dieetit sekä ehdottomat kiellot ja rajoitukset ovat harvoin keinoja koko elämän pysyvään elämäntapaan. Jokainen tietää, että pakosta tehty asia loppuu ennen kuin se ehtii edes alkaa. Jotta onnistut, kannattaa tekemiselle miettiä syvempi merkitys. Miten lupauksien innoittaman kipinän saisi pysymään yllä koko vuoden? Tai vuodesta toiseen? Gym10 Muutos on helpompi toteuttaa rutiinitoiminnan muodossa kultaista keskitietä kulkemalla; kaikkea kohtuudella ja pienien muutoksien tekemisellä arjessa, joista tulee tavoitetta tukevia konkreettisia rutiineja; ” kävelen portaat hissin käytön sijaan”, ”aloitan aamuni aamiaisella” , ”liikun 30 min päivässä”, ”jumppaan maanantaisin pienryhmässä” jne. Gym6 Pienet päivittäiset valinnat ja hyvinvointia tukevat rutiinit tuovat hyvää oloa ja energiaa arkeen. Tyydy riittävän hyvään, ole joustava ja näe elämä realistisesti (juhlat ja poikkeuspäivät ovat osa elämää ja elämästä kuuluu nauttia), niin onnistut varmasti ja voit nauttia matkasta hyvissä suin! Gym7 cropped Usko tai älä, niin näillä pienillä muutoksilla onnistut voimaan paremmin; Säännöllinen rytmi elintavoissa

  • Unirytmi (samaan aikaan nukkumaan ja herätys, unta 8-9h)
  • Ruokarytmi (aterioiden ajat, 2,5h-4h ateriaväli)
  • Liikunta (mitä, missä, milloin?)

Pienet valinnat

  • Arki-aktiivisuus & elämäntapa (jokainen minuutti liikuntaa on kotiinpäin)
  • Kotiruokaa, ei eineksiä/nopeita valintoja
  • Päivittäin jokaisella aterialla jotakin näistä; hedelmiä, kasviksia, juureksia, marjoja ja salaattia
  • Viljojen laatu; täysjyvä ja ruis
  • Hyvät rasvat osana päivittäistä ruokavaliota
  • Vedenjuonnin lisääminen
  • Positiivinen ajattelu
  • Mieleisten asioiden tekeminen

Tasapaino

  • Palautuminen & arki, työ ja harjoittelu
  • Energiankulutus (arki, harjoittelu, tavoitteet) & saanti (ei vaan energiaa, vaan ravintoainerikkaus)

Monet onnistuvat paremmin toisen kannustuksen voimalla tai toimintaan sitouttavan treenikaverin/valmentajan tai ryhmän avulla, joka luo toiminnasta rutiinin ja tekee siitä mukavamman sosiaalisen hetken. Yksi erinomainen paikka harjoitella, päästä arjesta irti ja saavuttaa oma tavoite on Kämp Span yksityisessä valmennusryhmässä, jossa jokaisen henkilökohtaiset tavoitteet huomioidaan ja toiminta eriytetään yksilötasolle osaavan valmentajan johdolla.

607untitled
Kuva: Antti Koskinen

Rennossa treeniryhmässä harjoitellaan yhdessä valmentajan ja toisten kuntoilijoiden kanssa. Kaupungin sykkeessä sijaitseva eksklusiivinen sali tukee kokonaisvaltaista hyvinvointia rauhoittavan treeniympäristönsä ansiosta; Kämp Spassa pääset arjen yläpuolelle; liikkumaan yksityissalille ja rentoutumaan niin ihaniin saunoihin kuin luksushoitoihinkin. Elämme tässä ja nyt, joten arkeen kannattaa tuoda rentouttavia hetkiä ja omaa aikaa, sillä arkipäivä on lähes joka päivä ja loma vain pari kertaa vuodessa. ”  – Eveliina

Kommentoi

Kämp Span sivuille
Seuraa Kämp Spata Facebookissa Seuraa Anne Kukkohovia Twitterissä Tilaa Kämp Span uutiskirje Kämp Span verkkokauppaan

Kirjoittaja:

Eveliina Naulo

Eveliina Naulo

Kuntovalmentaja, liikunnanohjaaja (AMK), liikuntaneuvoja ja hyvinvointivalmentaja. Eveliina Naulo vetää Kämp Span ryhmäliikuntatunteja. Eveliina on monen lajin ja ryhmäliikuntatuntien osaaja. Eveliinan erikoistumisalueet ovat juoksu- ja uintivalmennus sekä funktionaalinen liikunta. Hän antaa yksilöllistä valmennusta juuri sinulle sopivaan harjoitteluun. Eveliina on ottanut elämäntehtäväkseen vaikuttaa ihmisten terveyteen ja hyvään oloon. Voit varata Eveliinan valmennusta itsellesi yhdeksi tai useammaksi treenikerraksi, riippuen täysin omista toiveistasi ja tavoitteistasi.


Tutustu kaikkiin kirjoittajiin